2013. február 12., kedd

Nordic Walking

Fiatalít a bottal végzett mozgás

Három fővel gyarapodott a Nordic Walking instruktorok száma Hajdú - Bihar  megyében, a Magyar Szabadidő Sportszövetség szervezésének köszönhetően.

A képzést vezető Géczi Anikó, előnyöket ecsetelő kilátásait rövid időn belül magukon is érezhették a résztvevők a gyakorlás során. A két térdprotézissel műtött férfi ugyanugy tudta végezni a gyakorlatokat, mivel kutatások bizonyítják, hogy a botok használata 30%-kal tehermentesíti a csípő- és térdízületeket a normál sétáláshoz képest. A debreceni Szűcs Gyöngyi örömmel tapasztalta, hogy már az első edzés után elmúlt régóta tartó hátfájása, amit a tanárnő azzal igazolt vissza, hogy a helyes bothasználat éppen a váll, a hát felső részének és a nyak izmainak ellazulását segíti elő, oldja a feszültségből eredő görcsöket.

A tanárnő figyelemre méltó adatokat sorolt: a Nordic Walking a testünk több mint 660 izmának 90%-át veszi igénybe, ezért létfontosságú lehet az ülőmunkát végzőknek. Mivel az izomhasználat növekedésének köszönhetően nő az oxigénfelvétel, a vérben ez mintegy 25%-os koncentrációnövekedést jelent. A növekvő oxigénfelvétel és a javuló vérkeringés javítja az agy működését, segíti a gondolkodást, támogatja a szív munkáját. Az úgynevezett diagonál mozgás nagyban javítja a koordinációs képességet és ezzel együtt az egyensúlyozó képességet is.

 A Finnországból eredő sportágat, minden korosztálynak ajánlotta, zsírégetó-, öregedésgátló, valamint a testre és lélekre gyakorolt hatása miatt. Orvosi kutatási eredményeket ismertetett, miszerint javasolják a csontritkulás, a magas vérnyomás elleni harcban is.

 A stressz tűrő képesség javításánál nagy szerepet tulajdonított a természet adta lehetőségeknek. A friss levegőn végzett mozgásnak, a nyugodt környezetnek, a fák, a madarak látványának.  Mozgás közben kiszellőztethetők a munkából adódó gondok. Az edzés során a szervezet a nagy izomcsoportok használatakor örömhormonokat (Endorphint) termel, aminek jutalma a kellemes érzés, nyugalom és a kiegyensúlyozottság.
A résztvevők mozgásáról videofelvétel készült, amit közösen elemeztek ki, a helyes technika elsajátítása érdekében, ugyanis a kívánt hatás csak ebben az esetben érhető el. A tenyér folyamatos nyitásával és zárásával pumpáló mozgás jön létre, ami javítja a vénás véráramlást. A trénernő kihangsúlyozta, mennyire fontos az edzés végén, a nyújtó gyakorlatok végzése. Ezáltal nemcsak hajlékonyabbak lesznek az ízületek, de javítják azok terhelhetőségét, csökkentik a sérülés veszélyét és mozgékonyabbá teszik azokat.

A kétnapos képzés során az is szóba jött, milyen fokozó hatással bír a csoportterápiás haszon. Végezheti együtt férfi, nő, idős és gyerek, az egész család. A közösségben végzett mozgás közben jókat lehet beszélgetni.
,növelheti a teljesítményt, segít a rendszeresség megőrzésében, a gondolatok cseréjében és sokkal élvezetesebb, mint egyedül. Űzhető versenyszerűen, vagy hobbiból.

Anyagi vonzatát nézve, a testmagassághoz igazodó bot ára nem megfizethetetlen, és szinte a sírig elkíséri gazdáját. A cipő árán nem érdemes spórolni. Keresni kell sportpályát, parkot, erdőt, rétet, és már lehet is kezdeni.

Kép: Instruktorok: Komódi Erzsébet, Kiss Erzsébet, Szűcs Gyöngyi, jobbról Géczi Anikó oktató.

1. Tehermentesíti az ízületeket
Kutatások bizonyítják, hogy a botok használata 30%-kal tehermentesíti a csípő- és térdízületeket a normál sétáláshoz képest. Ha egy sportoló 1 km-t gyalogol botokkal, akkor a combcsont és a lábszárcsont közötti nyomás a normál gyalogláshoz képest kb. 1,4 tonnával kevesebb! Nem elhanyagolható számok.

2. Javítja az állóképességet
Az Nordic Walking egy 100%ban állóképesség-sport. A cél egy meghatározott táv teljesítése vagy egy adott időintervallumon belül lehetőleg a legnagyobb táv teljesítése. Ennek elérésében és/vagy javításában nagyszerű eszköz.

3. Erősíti az izmokat
Az Nordic Walking a testünk több mint 660 izmának 90%-át igénybe veszi. A helyes technika használatakor a kar, váll, nyak és a hát izmait is megmozgatja, ami a mai irodai társadalom tagjainak létfontosságú. Ezen felül erősíti a szívet és javítja a vérkeringést.

4. Hurrá, fogyunk! Az egyik legjobb öregedés gátló szer!
A túlsúly jelenkorunk alapproblémája. Mivel az Nordic Walking a maximális terhelés 50-80%-án dolgoztatja meg a szervezetet, és erre a terhelésre a szervezet zsírégetéssel válaszol, ezért a rendszeres Nordic Walking a súlyproblémák orvossága. A sima gyalogláshoz képest az Nordic Walking 20%-kal több kalóriaégetéssel jár. Egy óra alatt átlagos tempóval pont 400 kalóriát égetünk el. Emellett a sport az egyik legjobb öregedés gátló szer a világon, amit a testre és lélekre gyakorolt hatása biztosít.

5. Javítja a test oxigénellátását
Az izomhasználat növekedésének köszönhetően nő az oxigénfelvétel, ami a vérben 25%-os koncentrációnövekedést jelent.

6. Oldja az izomfeszültséget
Jó hír mindenkinek aki nyakfájással, hátfájással küszködik. A bothasználattal pont a váll, a hát felső részének és a nyak izmainak ellazulásához segíti a sportolókat, oldja a feszültségből eredő és ezeken a helyeken jelentkező görcsöket.

7. Növeli a stressz tűrő képességet
A Somatotropin növekedési hormon fontos a zsírégetéshez, a pajzsmirigy hormonok segítik az oxigénfelvételt. Az Adrenalin emeli a pulzusszámot, a Noradrenalin ennek ellenkezőjét teszi. Az Nordic Walking szabályozza ezeknek a hormonoknak a kibocsátását és ezáltal, segít a jobb stressz kezelésben.

8. Aktiválja a vérkeringést
Feltéve hogy helyes technikával Nordic Walking-zik valaki, a tenyér folyamatos nyitása és zárása egy pumpáló mozgással javítja a vénás véráramlást, mely az általános vérkeringés-gyorsulás mellett külön előnyös. A szervezet általános vérellátottsága javul, komoly segítség lehet a magas vérnyomás elleni küzdelemben!

9. Hajlékonyabb ízületek
A rendszeres intenzív mozgás a botok jótékony tehercsökkentő hatásával már önmagában is ízületbaráttá teszik az Nordic Walking-t. Minden edzés elengedhetetlen részét kell, hogy képezzék a nyújtó gyakorlatok, melyek nemcsak hajlékonyabbá teszik az ízületeket, hanem szélesítik azok terhelhetőségi spektrumát, csökkentik a sérülés veszélyét és mozgékonyabbá teszik azokat. Ezen kívül igen ígéretes eredményeket mutat az az orvosi kutatás, mely az Nordic Walking szerepét vizsgálja a csontritkulás elleni harcban.

10. Jót tesz az agynak
A növekvő oxigénfelvétel és a javuló vérkeringés az agy működését, a gondolkodást segíti. Ezen felül pedig a diagonál mozgás nagyban javítja a koordinációs képességet és ezzel együtt az egyensúlyozó képességet is.

11. Ki a természetbe! Fő a jó közérzet!
Az Nordic Walking nagy sikerének egyik kulcsa valószínűleg az, hogy szabadban végzendő. Ha ez a vonzerő nem lenne, a stresszt valószínűleg a munkából egyenesen hazavinnénk, így viszont lehetőségünk van a gondokat a szabadban kiszellőztetni magunkból. Ezen kívül az edzés jutalmául a szervezet a nagy izomcsoportok használatakor Endorphint termel, ami az edzés utáni kellemes érzést, nyugalmat és kiegyensúlyozottságot biztosítja.

12. Az Nordic Walking egy csoportterápia, az egész család csinálhatja
Ha csoportosan űzik ezt a sportot, az a teljesítményt növeli, segít a rendszeresség megőrzésében, a gondolatok cseréjében és sokkal élvezetesebb, mint egyedül. Végre egy sport, amit férfi, nő, idős és gyerek is űzhet. Általában nem a teljesítmény hajszolása a cél, így tényleg az egész család együtt sportolhat, sőt Nordic Walking közben nagyon jókat lehet beszélgetni.

13. A sporolósok sportja
Az egyik legjobb hírt hagytam a végére. A jó bot nem megfizethetetlen és szinte a sírig elkísér minket, ezért ezen nem szabad spórolni. Ezen kívül semmi különös nem kell hozzá. Bárki bármit sportol hozzá való ruha és cipő mindenképpen kell, de nincs tetemes utazási költség és bérleti díj, mint síelésnél vagy bármilyen teremsportnál. Park, erdő, rét, hegy vagy domb mindenki közelében van, és már lehet is kezdeni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése